{:nl}Privé{:} Burn-out & stress Persoonlijke Ontwikkeling

Hoe jij met burnout en stress op zoek kan gaan naar je Ikigai.

Wat is jouw IKIGAI? Volgens Japanners heeft iedereen een ‘ikigai’, een reden van bestaan. Mooi. Wie de lijst met best verkochte boeken in Nederland bekijkt, vindt titels als Dingen die je alleen ziet als je de tijd neemt (Koreaanse levenslessen), Ikigai: het geheim voor een lang en gelukkig leven en Catfulness: hoe een kat ons kan leren gelukkig en mindful te leven. Geniaal toch.

We lijken met zijn allen te willen ontsnappen aan onrust, gejaagdheid en de constante noodzaak om succes uit te stralen naar anderen. Mensen hebben het idee dat ze constant dingen MOETEN. Via Ikigai hopen ze de weg te vinden? Ondanks dat ik het een heel mooi boek vind en 5 weken in Japan heb doorgebracht, heb ik hier ook mijn vraagtekens bij.

De Aziatische mensen die ik tegen kwam op mijn reis, snapten al die stress en burnout in Europa niet. Noord Amerikanen en Canadezen herkenden zich er wel in.. Ik heb het idee dat het alleen maar bestaat bij mensen die teveel bezitten en teveel willen, maar waarom krijgt niet iedereen het dan? Is het een welvaartsziekte?

Eileen ( 34 Thailand):  ‘wanneer je van je werk houdt en doet waar je goed in bent, dan is druk zijn toch helemaal niet erg?’ Ik denk ook dat werk alleen niet het probleem is. Werk is goed om in een bepaalde routine te blijven. Persoonlijkheid is een veel belangrijke factor waar we naar moeten kijken bij burnout.

Eileen is een ambitieuze dames. Ze studeert toerisme en management. Ze wil uiteindelijk haar hotel openen. Daarnaast werkt ze in het hostel en is ze af en toe gids. Ze werkt meer dan 50 uur per week, maar klaagt niet. Ze glimlacht want ze doet wat ze leuk vindt, ze ‘MOET’ niets. Ze doet deze studie voor zichzelf, omdat ze een droom heeft. Wanneer het niet lukt, zijn er altijd nog andere mogelijkheden. Ze leeft in het nu en ervaart rust.

Dat innerlijke rust een thema is dat de mens al sinds de Oudheid bezighoudt blijkt uit uitspraken van filosofen. Seneca heeft het al opgemerkt: ‘Het hier en nu is steeds niet naar de zin.’ En dat is nog altijd ons probleem. De oplossing: eenvoud, kalmte en een onverstoorbaar gemoed. Een andere wijze levensles : temper je verwachtingen. En je verlangens. Teleurstelling en depressie houden elkaar stevig vast, met de mens ertussen: klem. 

De mensen die ik online spreek weten heel goed weten wat de oorzaak van hun onrust is en wat de oplossing moet zijn. Toch is het lastig om ernaar te leven in deze drukke en snelle maatschappij. Ook ik heb moeite om me staande te houden na een jaar in Azië. Je gaat zo weer in de gekte mee. Door iedere ochtend 30-60 minuten aan Tai Chi te doen, houd ik mezelf in het hier en nu.

Nu aan mij de taak om iedereen alert en scherp te houden. Het leven is leuk en bestaat niet alleen maar uit stress en burn-out!

Mijn opdracht voor jullie om je meer te focussen op je IKIGAI:

Ga eens zitten aan tafel en stel jezelf wat vragen. Pak pen en papier erbij en vraag jezelf af:

1.Wat zou ik graag willen doen, als ik morgen zou horen dat ik ongeneeslijk ziek ben en niet lang meer te leven heb?

2. Schrijf je dromen op. Fantaseer en kijk in hoeverre dat wat je nu aan het doen bent….. ook echt je passie is of dat je het alleen maar doet om succesvol te zijn.

3. Schrijf je normen en waarden op. Pak er 10 uit. Ze beschrijven je behoeftes in het nu. Vergelijk ze met wat je nu aan het doen bent.

4. Maak een concreet plan voor jzelf. Wat ben ik nu aan het doen. Schrap dingen die niet zo belangrijk zijn.

5. Neem rust. Focus weer op wat je echt wilt.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*