Burn-out & stress

De kunst van het voelen

Voelen i.p.v vluchten

Wat een mooie parken heeft Valencia. In de natuur kan ik even ontsnappen aan de drukte van de dag. Soms ben ik uit balans wanneer ik teveel wil en moet van mezelf. In het park staat mijn hoofd stil. Geen keuzes, geen afleidingen, alleen groen. Hoe kom jij tot rust na een drukke dag op het werk, met je kids of een volle agenda?

Wist je dat we in ons leven naar afleidingen zoeken om niet te voelen. Afleidingen kunnen zijn: kleding kopen, leuke dingen doen, lekker eten en drinken, op vakantie gaan maar ook werken hoort erbij.
Wanneer we niet voelen raken we verder van ons lichaam verwijderd. Hoe verder we verwijderd raken, hoe slechter we weten wat we willen doen.

Wat je kan doen

Sta  jezelf toe alle gevoelens in je lichaam er gewoon te laten zijn. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit gevoel maar 90 seconden aanwezig is, wanneer je het toe laat. Stop je het weg, dan slaat het zich op in je lichaam. Bij een nieuwe situaties worden deze oude gevoelens weer ‘getriggerd’ of omhoog gehaald.

Laat je het gevoel er helemaal zijn, dan kan het oplossen en zal je steeds minder vaak geraakt worden.

Oefenen

  1. Neem de volgende keer dat je je boos, verdrietig of geïrriteerd voelt even de tijd om deze emotie te voelen.
  2. Wees niet bang. Blijf rustig naar je buik toe ademen. Wanneer mensen stress ervaren, gaan ze hoger ademen
  3. Als het goed is merk je dat de kracht van de emotie langzaam afneemt.
  4. Uit ervaring weet ik dat door niet te vechten met mijn emoties, maar door ze toe te laten ik me meer ontspan en meer geniet van het leven.

Wil jij dit ook? 

Vind je het lastig om te beginnen met het toelaten van je emoties? Neem dan contact op voor een gratis videochat via messenger van 15 minuten.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*