Burn-out & stress Persoonlijke Ontwikkeling

2 praktische tips om los te laten en verder te gaan

‘Loslaten wat is dat eigenlijk en hoe doe je dat nou?’

‘Ik denk dat loslaten te maken heeft met de mate waar je gehecht bent aan iets.  Ik heb bijvoorbeeld vorig jaar mijn baan losgelaten. Daar moest ik lang over nadenken. Ik heb 6 maanden de tijd genomen om de knoop door te hakken want ik was al 11 jaar in vaste dienst, had een goed salaris en kende al mijn collega’s door en door. Allemaal zekerheden. Toch voelde het beter om los te laten. Ik heb veel ‘Inge voel tijd’ genomen om de stap te nemen. Verder heb ik met goede vrienden en familie gesproken. Dat hielp mij om los te laten.’

‘Iets nieuws beginnen, houdt soms in dat je iets anders moet loslaten. Doe je dat niet, dan krijgt het nieuwe geen reële kans’. 

Hoe kan JIJ LOSLATEN?

Door gevoelens die je liever weg zou stoppen, aandacht te geven. Spreek met jezelf af hoe lang je dit gaat doen. Ik raad aan 15-30 minuten. Ik noem het ook wel ‘loslaat tijd’.

Voordelen van loslaten:  het werkt bevrijdend en opluchtend, het geeft rust

Tip 1: Op instagram had ik het er al over: een goede manier van loslaten is je brein afleiden met concrete bezigheden. Ik kreeg verschillende reacties binnen van volgers.  ( Voorbeelden: In bad, hardlopen, timmeren).

Wanneer je niet weet hoe je je brein kan afleiden: schrijf voor jezelf eens 3 of meer dingen op ( in een opschrijfboekje of post it, die je op je kastdeur hangt), waarmee jij je brein kunt afleiden.

Tip 2: Kijk niet als een slachtoffer naar je emoties maar als een ‘Sherlock Holmes’ ( detective). Voor mij werkt de ‘James bond methode’. Ik ga op onderzoek uit naar mijn emoties en stel mezelf de volgende vragen:

  • Welke emoties voel ik?
  • Welk feit raakt mij het meeste?
  • Wat zegt dat over mij?
  • Wat zou ik tegen een kind zeggen als die hiermee zou zitten?

Een concreet voorbeeld: je bent boos op iemand omdat hij/ zij je gekwetst heeft met een rot opmerking over je gewicht.

Wat zegt dat over jou?

Betekent het dat jij dat ook vindt?

Hoe zou jij een kind kalmeren als hij/ zij boos of verdrietig is omdat iemand een rot opmerking maakte. Wat zou je zeggen?

Datzelfde kan je ook tegen jezelf zeggen.

Het doel van deze oefening is je bewust te laten worden van de kern van de pijn

Wanneer je de kern hebt ontdekt, geef je het objectieve aandacht. Hiermee bedoel ik: je hoeft het niet ‘beter’te maken of te veranderen. Accepteer de pijn zoals deze is met rustige aandacht. Je zal dan merken dat het rotgevoel meteen afneemt omdat je er niet tegen vecht en geen energie in steekt.

In deze blog heb je kunnen lezen hoe je kan loslaten. Word jij ook helemaal gek dat je maar blijft piekeren, moe bent, stress ervaart van situaties uit het heden en verleden? Lukt het je niet om los te laten?

Ik heb nog veel meer tips en concrete oefeningen die je kan doen om los te laten. Als verrassing geef ik volgende week een half uur GRATIS LIVE TIPS cadeau.  Heb je interesse? Stuur mij een mailtje of druk op de oranje knop hiernaast: NEEM CONTACT MET MIJ OP en vertel je verhaal. Ik ga met jou op zoek naar de oplossing.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*