Burn-out & stress

Waarom goed ademen belangrijk is voor stress en burn-out

Doorwerken en  werk verzetten in een hoog tempo is op zich helemaal niet erg. Als je het maar voldoende en regelmatig weet af te wisselen. Daarnaast is het goed om ieder uur even pauze te nemen om op adem te komen. Waarom is ademhalen zo belangrijk? 

Stress (negatieve gevoelens, angst, spanning) prikkelt het ademcentrum. Hierdoor ga je sneller en meer via de borstkas ademen (verkeerd ademen). Vervolgens daalt de hoeveelheid koolzuur in je bloed. Hierdoor en door invloed van het autonome zenuwstelsel gaat  het spierweefsel dat rondom diverse organen van het lichaam zit, zoals de luchtwegen, darmen, slagaderen, de maag, zich samentrekken waardoor er stressklachten ontstaan.

Door het voelen van de klachten, hartkloppingen en duizelingen kun je angstig worden (stress) waardoor je nog sneller gaat ademen en de cirkel is rond. Houdt deze toestand te lang aan dan raakt je ademcentrum ontregeld.

Wanneer je constant te hard werkt, niet naar je lichaam luistert en nooit pauzeert zal ook je ademhaling in een hogere versnelling raken, zelfs als je stilzit of op bed ligt. Wanneer je lichaam daar aan gewend raakt, kun je ´ziek´ worden. Inspanningsfysiologe Stans van der Poel beschrijft in haar boek ´Chronische vermoeidheid nooit meer!’ hoe een ontregelde ademhaling op de langere duur zelfs leidt tot een fysieke burn-out, fibromyalgie, chronische vermoeiedheid of M.E.

Een normale ademhaling: 

Tel bij jezelf in rust eens het aantal ademhalingen per minuut (een inademing + uitademing telt voor 1). Wanneer je meer dan 15 ademhalingen per minuut telt dan is het belangrijk dat je aan je ademhaling gaat werken. Er gaat dan iets niet goed. Meer weten? Neem contact met mij op. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*