Burn-out & stress

2 ademhalingstechnieken voor minder stress

Speciaal voor jou heb ik 2 ademhalingstechnieken uitgezocht om snel te ontspannen en je gedachten te focussen. Je kunt ze overal doen.

We ademen om zuurstof binnen te krijgen. Die zuurstof wordt door ons bloed vervoerd naar elke cel in ons lichaam. Wanneer een cel genoeg zuurstof ontvangt, kan hij goed zijn werk doen. Cellen die beschadigd zijn herstellen sneller als ze voldoende zuurstof krijgen.

‘Wist je dat je met eenvoudige ademhalingstechnieken je stressniveau kan verlagen, waarmee stresshormonen in je bloed afnemen en je je meer ontspannen voelt. Je bloeddruk verlaagt, en je voelt je in het algemeen lekkerder zelfs na een paar uur! Hierdoor kun je je lichaam in een gezonde staat houden’.

Ademhalingstechniek 1: Bodyscan

Doel: stress te verminderen, tot rust komen.

  • Ga rustig zitten of staan en ontspan je van top tot teen. Scan in gedachten je lichaam van boven naar beneden, en laat elke spanning die je tegenkomt los. Herhaal achtereenvolgens de twee onderstaande stappen.
  • Adem diep in door de neus, en laat daarbij de lucht zachtjes over je stembanden lopen. Concentreer je op dit zachte ruisende geluid. Bij het in-ademen komt je buik naar voren.
  • Adem uit door de neus, en laat opnieuw de lucht langs je stembanden lopen. Concentreer je opnieuw op dit ruisende geluid.
  • Houd dit enkele minuten vast. Adem daarna weer normaal.

Ademhalingstechniek 2: Power breathing

Doel: opfrissen, hoofdpijn verminderen en concentratie verbeteren.

  • Adem een paar keer diep in en uit door de neus, ga rechtop zitten of staan.
  • Bij de inademing strek je je armen omhoog in de lucht.
  • Bij de uitademing trek je je handen krachtig terug en maak je een vuist.
  • Herhaal dit dertig keer op hoog tempo.
  • Sluit af met je armen in de lucht, en houd je adem een tijdje in. Voel de tintelingen in je hele lichaam. Adem daarna weer normaal.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*