Werk

4 tips om snel terug te keren naar het werk

HEB JE EEN NIEUWE BAAN, BEN JE NOG STEEDS super MOE…….

Ben je ook helemaal klaar met je burn out klachten, teveel stress of een te vol hoofd?

‘Ik voel me zo verdomd alleen’ zingt Ciske de Rat.‘Ik voel me zo verdomd moe’ zeggen mensen met te weinig energie.

‘Ik wil niet  ‘zeuren’ en op het werk niet wéér lastig willen zijn – ‘ ik bén al zo’n tijd weggeweest’. Herkenbaar? 

Wanneer je een burn-out hebt gehad is het heel belangrijk dat je het weer rustig opbouwt. Soms zie je dat mensen te snel weer te veel willen doen en dan terug vallen.

Hieronder alvast een aantal tips. Wil je meer weten? DRUK OP op de oranje knop ( neem contact op) voor meer gratis informatie over ‘burn-out en stress-less’ tips.

Tip 1 : Zeg niet tegen je werkgever of collega’s dat je er ‘dan wel weer zult zijn’. Daarmee kun

je jezelf onder druk zetten om het ‘te moeten halen’, waardoor je juist minder snel herstelt.

Je kunt dus niets toezeggen, want je weet niet hoe het herstel zal gaan. Eigenlijk kun je

alleen maar zeggen hoe het nu met je is en wat je nu aankunt. Ook tegen de bedrijfsarts.

 Tip 2: De ideale situatie is, dat je samen met de ARBO-arts écht overlegt wat je aan kunt en dat je

samen de voorlopige route uitstippelt en bij de volgende afspraak dan nagaat hoe dat heeft

gewerkt.

 

Wanneer kun je weer beginnen?

Tip 3: Je merkt dat je goed aan het herstellen bent, doordat je weer wat gewone dagelijkse activiteiten begint te doen ( afwassen, afspraak maken, iemand uitnodigen).

Het is belangrijk dat je af en toe weer zin in dingen hebt. Daarmee bedoel ik dat je weer ‘gewone dagen’ hebt, zoals je ze vroeger had. Opstaan zónder tegen de dag op te zien. Iets doen en dat gewoon leuk vinden.

Pas dan kun je weer aan BEGINNEN gaan denken.

TIP 4: Zet dan andere activiteiten en verplichtingen op een laag pitje. Dus zorg dat je privé-agenda de eerste tijd zo goed als leeg is.

Je kunt dan het beste beginnen met ‘therapeutisch werken’. Dat houdt in dat je nog voor

100% in de ziektewet zit, maar weer wat gaat doen om te zien wat je aan kunt. Geen doelen, geen verwachtingen, gewoon op de werkvloer zijn.

GOED OM TE WETEN: Bij therapeutisch werken kun je weggaan als het je teveel wordt. Dat is heel belangrijk: dat je niet onder druk staat om te presteren. Het gaat erom weer te wennen aan een werksituatie.

Alleen op deze manier zal het weer-beginnen-met-werken je goed doen. Werken heeft namelijk een goede kant: het geeft structuur aan je dag, je hebt weer sociale contacten om je heen en je bent weer meer betekenisvol en zinvol bezig.

Kortom: door werk kun je je gewoon lekker voelen.

Ook al ben je aan werkhervatting toe, toch kun je er behoorlijk tegenop zien.

Belangrijk is dat je steun krijgt om die drempel goed te nemen. Je begint dan bijvoorbeeld therapeutisch met twee dagdelen per week (20%). Als dat een paar weken goed gaat – dat wil zeggen dat je ‘t met gemak aankunt – , maak je daar drie of vier dagdelen van.

Als dat ook weer een tijdje goed gaat, ga je hiervan twee dagdelen ‘echt’ werken, dus voor

20% úit de ziektewet en de rest nog therapeutisch.

En zo breid je dat dan verder uit: eerst therapeutisch meer gaan werken en als dat goed gaat

weer meer uren uit de ziektewet gaan tot je uiteindelijk weer 100% werkt.

Op deze manier heb je genoeg ruimte om mogelijke terugval op te vangen. Dat idee alleen al zorgt voor veel minder druk, waardoor je uiteindelijk veel sneller herstelt dan wanneer je steeds net iets teveel hooi op je vork neemt.

Succes!!! Groetjes Inge

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*