{:nl}Privé{:} {:nl}Studie{:} Burn-out & stress Werk

3 tips om jou uit je burn-out te helpen

Wat doe je als je een burn-out hebt?

De vraag wordt vaak gesteld aan mij tijdens coaching sessies maar ook in e-mails. Ik leg je daarom nu uit hoe je een burn-out kan aanpakken.

Burn-out is een patroon van jarenlang over je grens gaan en je energie verbruiken. Wanneer je jaren dit patroon/ de structuren gevolgd hebt die tot een burn-out leiden, is het moeilijk om zelf te bepalen wat wel en niet voor jou werkt ( Lees ook het stuk over burn-out en energie)!

  1. Ga voor een coach:

Als coach kan ik jou spiegelen in je gedrag en kijk ik samen met jou naar je ‘blinde vlek’, want doordat je al jaren in dezelfde ‘valkuilen’ bent gestapt zie je niet meer wat je doet en hoe je je gedrag kan veranderen. Met korte concrete opdrachten zet ik jou aan het werk en confronteer ik jou met je gedrag.

  1. Doorbreek je patroon

De eerste stap naar herstel is dat je de patronen die je in de burn-out hebben gebracht nu écht aanpakt en verandert. Als je die stap niet zet, dan blijf je dus hangen en worstelen.  Als coach ga ik hiermee met jou aan de slag.

Hoe doet je dat? Door te kijken naar jezelf en jezelf de vraag te stellen:  ‘wat versterkt mij,  wat geeft mij energie’. De oorzaken van je burn-out liggen bij jezelf en niet bij iemand anders. Sommige mensen trekken bij mij aan de bel en hebben het over hun manager, de werkdruk, vrienden die ze moeten onderhouden, hun kinderen waar ze voor moeten zorgen. Jij bent de eerste die het kan aanpakken. Niet je omgeving!

  1. Jouw persoonlijke kracht en de regie over je leven weer terug winnen.

Nadat je een burn-out hebt gehad is het vertrouwen in je lichaam weg.  Het gaat er om dat je weer helemaal bij jezelf komt en de veerkracht ontwikkelt om voortaan dicht bij jezelf en in je kracht te blijven. Voelen hoe het met je gaat.

Je laat de patronen los die voor jouw burn-out hebben gezorgd.  Je leert hoe je jouw energie op een effectieve manier inzet en communiceert naar jezelf  ( bijvoorbeeld nee zeggen en grenzen stellen) en je omgeving.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*