{:nl}Stress less - project{:}

{:nl}’STRESS LESS tips’: Tonglen meditatie{:}{:en}’STRESS LESS advice’: Tonglen meditation{:}

{:nl}‘Zijn Australische mensen  snel gestrest?’ ‘Veel mensen’ denkt Brett, ‘misschien wel iedereen met een fulltime baan. Ze proberen te overleven door op vrijdag en zaterdag zich helemaal klem te zuipen en iedere avond wijn te drinken. Ik denk dat er betere manieren zijn om hier mee om te gaan.’

Brett is 32 jaar. Hij woont en werkt in Chiang Mai. Na 11 jaar heeft hij zijn baan opgezegd en is naar Thailand verhuisd. Hij is op dit moment niet gestrest omdat hij  voor zichzelf werkt. ‘Er is geen baas of deadline waar ik me zorgen om hoef te maken.’

‘Daarnaast heb ik goed netwerk opgebouwd van mensen om me heen en heb ik gespaard. Ik heb de vrijheid om te experimenteren en groeien met de vele ideeën die ik in mijn hoofd heb.

Verder doe ik aan meditatie, heb een goed slaapritme, ga 3x in de week naar een sportschool en doe leuke dingen in mijn vrije tijd.

Als laatste vind ik het belangrijk om goede mensen om me heen te verzamelen, die me steunen, waar ik mee kan praten wanneer ik gestrest ben of zorgen heb. ‘

Mijn heftigste stress ervaring was dat ik het uit maakte na 7 jaar in een relatie gezeten te hebben. Ik heb vele jaren overwogen of ik moest stoppen. Ik kon niet mijn eigen leven lijden. Ik denk dat het een belangrijk punt is dat je in een relatie samen moet kijken hoe je er in staat en of je nog verder gaat. In de tijd dat het niet goed ging, heeft meditatie me erg geholpen. Ik kreeg meer ruimte in mijn hoofd. Uiteindelijk had ik het vertrouwen om te stoppen en kon ik voor mezelf kiezen.

Brett’s oplossingen voor stress:
1. Neem het leven niet te serieus.
We leven maar een keer en het leven is kort. Kijk naar je problemen en vraag jezelf af of in een derdewereldland jouw probleem ook zou spelen. Dat helpt je relativeren.

2. Doe aan ‘Tonglen’ meditatie. Met deze manier van meditatie kijk je naar je probleem en stel je voor dat iedereen in de wereld hetzelfde probleem heeft als jou. OP die manier blijft het niet jouw probleem en word het ‘een probleem’. Dat is minder zwaar en je hebt niet het gevoel dat het alleen jou is overkomen. Je vindt meditaties op Youtube. Het mooie is dat je geen ervaring hoeft te hebben met mediteren, je kan gewoon beginnen.

3. Begin gewoon. Wanneer je niet mediteert, start. Wanneer je niet goed slaapt, zoek uit wat er aan de hand is en hoe je beter kan slapen. Wanneer je niet traint…. begin. Wanneer je begint, voel je je daarna veel beter.

4. Lees het volgende artikel: The Top 5 Regrets of the Dying. Dit heeft mij erg geholpen. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2012/feb/01/top-five-regrets-of-the-dying

Dankjewel voor je oplossingen Brett? Wil jij ook graag oplossingen ontvangen van mij om minder te stressen of een burn-out te voorkomen? Schrijf je in op mijn website, dan ontvang je vanaf januari wekelijks tips en adviezen.{:}{:en}“The people from Australia, are they stressed?”

“Many, I would say almost everyone in full time jobs. Typical coping strategies include Friday and Saturday binge drinking, and wine each night of the week. I would say that no, they are not dealing with it effectively.”

Meet Brett ( 32 years old), living and working in Chiang Mai. He’s not stressed right now for a few reasons.

‘Firstly I’m working for myself and myself only in this moment. There is no boss or deadline for me to worry about.

Secondly I have enough resources and support networks that I’m in no danger of being destitute for years, so I have the freedom to experiment with many different ideas.

Thirdly I meditate, try to have good sleep hygiene, exercise regularly (three times in the gym per week) and take time for play in my free time.

Fourth, I like to build and maintain good relationships with people and having these connections helps to ground me if I start stressing or worrying about anything.

“The breakup of my 7 year relationship was my worst stress experience in the past. I spent many years considering to end it but not acting on it before finally doing it. The time felt like I was in some kind of dead zone, not living to my truth and unable to express myself in other areas. I think an important and neglected skill with all relationships is knowing when they no longer serve either person and when to end them.

A big factor for me in handling this situation was the discovery of meditation and self love as a practice. Once I finally became in touch with myself and made space for letting my own dreams and desires in life come to the surface, I was able to give myself the permission to move on and to feel confident in my heart that the right decision was made.”

Brett’s solution to solve stress:

  1. To not take life too seriously. Remember that we are here just once (probably), life is short, and most of our problems in the first world are really not so serious.
  2. Try Tonglen meditation practice. With tonglen, you imagine all of the other people in the world that are having the exact same problem as you right now. In this way it stops being “my problem” and becomes “the problem”. You can stop saying “why is this happening to me?” and start having compassion for yourself and everyone else that is in the exact same situation. You can find nice guided audios for this online, for example on Youtube. You don’t need any prior meditation experience to start.
  3. Just do it: If you don’t meditate, start. If you don’t sleep well, start making more time for that and researching good sleep hygiene. If you don’t exercise, start.
  4. Also I recommend everyone to read this article, The Top 5 Regrets of the Dying. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2012/feb/01/top-five-regrets-of-the-dying

{:}

One Comment

  1. Mooi! Ja goeie gedachte: hoe groot zou je probleem zijn als je in een derde wereld land zou wonen? En wat ook altijd helpt: als je hier over tien jaar op terug kijkt, hoe groot was dit probleem dan echt?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*