{:nl}Privé{:} Burn-out & stress

#phonechallenge: 7 tips om telefoongebruik te verminderen

Ik moet jullie wat bekennen: ik ben stiekem een beetje ‘verslaafd’ aan mijn telefoon. Jij ook? Ik zit er echt teveel op en merk dat ik nu zelfs een linker ‘telefoonarm’ aan het ontwikkelen ben. Ik heb sinds kort kramp ik mijn vingers van het typen en dat straalt uit naar mijn arm. Minderen dus….. hier beschrijf ik speciaal voor jou 7 tips om jouw telefoon gebruik te minderen.

  1. Laat je telefoon zo veel mogelijk thuis

Wanneer ik naar de supermarkt ga neem ik een briefje mee met boodschappen en laat ik mijn telefoon thuis. Wanneer ik naar het zwembad ga neem ik mijn telefoon ook niet meer mee. Heerlijk rustig en ik ben er echt even uit.

  1. Zet alle meldingen uit

Voor bijvoorbeeld what’s app heb ik de blauwe vinkjes uitgezet. Mensen zien dan niet wanneer ik het bericht gelezen heb en hoe laat. Ik wil zelf mijn moment kiezen waarop ik mijn berichten wil beantwoorden. Dus demp alle whatsapp groepen en stel in dat je geen pushberichten wilt ontvangen.

  1. Verwijder je social media apps

Ik heb 2 telefoons. Een thaise telefoon waar ik alleen op kan bellen. Wanneer ik buiten de deur ben, neem ik alleen mijn thaise telefoon mee zodat ik altijd bereikbaar ben. De andere telefoon is mijn werktelefoon en staat vol met sociale media zoals facebook/ linked in en instagram. Deze telefoon gebruik ik alleen thuis.

Wist je dat facebook en instagram apps zijn die de verslaving triggeren, die dopamineshotjes geven. Haal ze eraf en log in op de laptop. Dat maakt de drempel net hoog genoeg.

  1. Stop je telefoon op een plek waar je minder snel bij kunt

Ik leg mijn telefoon regelmatig weg en zet hem op stil. Bijvoorbeeld wanneer ik een film of serie ga kijken, dan wil ik me daarop kunnen concentreren. Ook tijdens een etentje vind ik het belangrijk dat ik er wel mijn hoofd bij ben.

  1. Gebruik je telefoon niet als wekker.

Ik heb een wekkertje gekocht zodat ik mijn telefoon buiten mijn slaapkamer kan leggen. Daniëlle, een van mijn volgers op instagram, had ook een goede tip: zij zet al 2 jaar haar telefoon op vliegtuigstand in de nacht. Sindsdien slaapt zij 100x beter. Zo kan ze toch haar wekker gebruiken zonder gestoord te worden door andere apps.

Een andere goede tip van mijn volger Frank is: koop een horloge ipv op je telefoon steeds naar de tijd te kijken. Ook hierdoor zul je minder snel eventjes de berichtjes beantwoorden. Je wilde toch tenslotte alleen maar weten hoe laat het is?

  1. Noodzaak

IPV steeds je telefoon te pakken kan je ook gaan lezen of sporten of een leuke film kijken. Bedenk voordat je je telefoon pakt of dat wel noodzakelijk is. Is er niets anders waar je liever je tijd aan besteed?

  1. Pak nooit ‘s ochtends meteen je telefoon.

Ik start de ochtend rustig op. Ik drink water, ontbijt, doe mijn tai Chi oefeningen zodat ik fit de dag kan starten. Wanneer je meteen naar een scherm gaat zitten starten, ga je automatisch direct reageren op mensen. Ga in plaats daarvan op een lekker rustige plek zitten (voor het raam bijvoorbeeld) en kijk gewoon eens voor je uit.

Begin je dag dus goed en kijk de eerste 30, 60 of 90 minuten niet op je mobiele telefoon.

Meer weten?

Wil je meer leren en ontdekken om effectiever met je telefoon, stress en burnout om te gaan? Ik geef een gratis sessie weg, Klik dus op afspraak maken en neem contact met mij op.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*