{:nl}Privé{:} Burn-out & stress

#phonechallenge: waarom je je telefoon vooral niet moet wegleggen, toch?

2 dagen zonder telefoon hoe is dat?

“Dat is verdomd lastig want…….

  • ik maak er filmpjes mee.
  • ik neem foto’s.
  • ik bel een taxi.
  • ik navigeer.
  • ik doe mijn Tai chi oefeningen via YouTube.

Mijn telefoon is mijn beste vriend. Mijn dagboek, mijn liefje, mijn alles. Bij jou ook? ”

Ik dacht dat het bij mij wel mee viel met mijn telefoon gebruik. “Ik kan hem weg leggen.  Ik zit tijdens een diner niet continu te grijpen en kan me concentreren op een gesprek.” Toch merkte ik de laatste weken dat ik onrustig was in mijn hoofd. Ik kreeg last van een muisarm en nekklachten.

“Hoe kan dat nou, terwijl ik hier in het mooie Thailand woon.“

Ik ging op onderzoek uit op internet en kwam er achter dat mijn telefoon veel stress gaf. Ik raakte er van uitgeput. “Hoe kan dat?”

Een smartphone in de buurt zorgt ervoor dat je ieder moment alert bent. Het kijken op het scherm wordt een gewoonte. Je merkt de impuls als het even niet kan ( bijvoorbeeld ook wanneer ik in een vliegtuig zit ). Je bent alert en dit zorgt voor stresshormonen: o.a. ardenaline en cortisol. Deze maak je aan  terwijl jij filmpjes, mails en social media bekijkt want je bent extra gefocust.

Ik besloot dus in het weekend van 18 en 25 november mijn telefoon weg te leggen. Eerst 1 dag, want 2 dagen was nog te spannend. Daarna durfde ik de 2 dagen aan. Het woord ‘durven’ zegt al genoeg.

De eerste 3 uren op dag 1 voelde ik me onrustig. Ik wilde continu naar mijn telefoon grijpen. Uiteindelijk besloot ik maar andere dingen te gaan doen om afleiding te zoeken. Ik zou naar een nieuwe massagesalon gaan op de fiets. De eigenaresse van het guesthouse legde mij de weg uit met een ‘traditionele’ stadskaart. “Waarom heb jij geen telefoon?” vroeg ze me wel verbaasd.

Daarna ging ik op pad, maar ik miste te salon. Deze was in een klein steegje en dat stond niet op de kaart. Uiteindelijk ging ik zonder massage terug en greep ik niet naar mijn telefoon maar naar een boek. Een geluk van het verblijven in een guesthouse ( nu zit ik alleen in een appartement): ik kwam leuke mensen tegen waar ik die avond mee op stap ging. Zij hadden wel een telefoon bij. Ook tijdens het uit gaan merkte ik dat ik steeds mis greep

De 2 dagen challenge ging me een stuk gemakkelijker af. Een vriend van mij kwam op bezoek dus ik had afleiding. Wel voelde ik steeds de neiging om naar mijn telefoon te grijpen…. voor een foto, voor een filmpje voor de über taxi, voor de weg. “Gelukkig was hij zo attent om mij te helpen”.  Ik wil dus graag nog een keer de challenge over doen in mijn eentje, want hoe had ik dit opgelost als die goede vriend er niet was?

Ik moet jullie een ding bekennen…… SORRIE :-(, ik heb gesmokkeld, gefaald… hoe je het ook mag noemen. Op zondag had ik zo’n heimwee dat ik graag mijn familie even wilde bellen. Ze vierden Sinterklaas en ik wilde ze graag even zien. Ik heb dus mijn telefoon aan gezet om te bellen en daarna meteen weer uit. Dus geen facebook, geen sociale media…… alleen maar bellen ( maar ook dat ging wel via what’s app).

Heb jij problemen met je telefoon gebruik en stress of burnout klachten? Je kan mij contacten voor vragen of een gratis sessie. Wees je bewust wat je telefoon met je doet.

Volgende week geef ik in mijn tweede blog tips om je telefoon gebruik te minderen. 

Succes!

Groetjes Inge

2 Comments

  1. Ik was er een paar maanden terug ook wat klaar mee; het had zoveel invloed op mijn toch al niet geweldige concentratie, dat ik de app Moment geïnstalleerd heb. Die houdt bij hoe vaak je erop zit. Ik kijk er meestal niet naar, maar ik heb wel gemerkt dat ik dat ding dus écht niet bij de hand moet hebben als ik mijn schermtijd onder een uur per dag wil houden. Anders zit je daar zó op! Ik leg ‘m dus nu eigenlijk standaard overdag weg en kijk er alleen even op tijdens mijn rsi-pauzes, of om bijvoorbeeld wat op Instagram te zetten. Dat werkt heerlijk!

    Ik merk het ook meteen als ik bijvoorbeeld wel een telefoontje of berichtje verwacht en ‘m daarom bij de hand heb; dan word ik er weer continu naar toe getrokken..

  2. ik ben mn eigen challenge aangegaan gister avond. ipv van een gehele weekend mn telefoon wegleggen (te grote stap) ben ik gaan afbouwen met telefoongebruik voor het slapen gaan.
    Ik zit altijd op mn telefoon, nu ook hahaha.
    Gister avond ben ik begonnen door ipv mn telefoon bij mn bed te hebben hem op mn bureau te leggen. Wat een verschil zeg, ik voelde mij vanmorgen veel meer uitgerust. Normaal ben ik nogal sloom in de ochtend, maar gezien ik niet meteen mijn telefoon kon pakken ben ik meteen uit bed gekomen en mn ding gaan doen. Het helpt natuurlijk ook dat mijn werker op mn telefoon staat en ik mn nest uit moet als ik hem uit wil zetten
    Het is een begin, wat hopelijk leidt tot meer mentale rust 😉

    Zet hem op Inge.
    En smokkelen, dat doen we allemaal wel eens hihi.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*